Co je raná péče, kdo je poradce rané péče, jaká bude jeho úloha ve Vaší rodině:

  • Raná péče je terénní sociální služba, zaměřená na pomoc rodinám dětí s postižením nebo s ohroženým vývojem. Cílem služby je sociální integrace rodiny a zmírnění důsledků postižení na vývoj dítěte.
  • Rodinou je jedna zletilá osoba (či více osob), trvale pečující o znevýhodněné dítě mladší sedmi let. Alespoň jedna z pečujících osob musí být zletilá a její vztah k znevýhodněnému dítěti formálně upraven (zákonný zástupce – rodič, pěstoun, osoba, jíž je dítě svěřeno do péče….).
  • Středisko rané péče je tvořeno týmem poradců rané péče různých specializací, kteří spolupracují s odborníky dalších profesí – např. s lékaři, fyzioterapeuty, pedagogy atd.
  • Klient Střediska rané péče (Uživatel služby rané péče) je v kontaktu s jedním určeným poradcem rané péče, který jej dle vzájemné domluvy jednou za 1-3 měsíce navštěvuje a poskytuje mu konzultace. V době mezi konzultacemi může klient dle potřeby kontaktovat poradce písemně, telefonicky nebo e-mailem. Prostřednictvím poradce může klient konzultovat i s dalšími členy týmu dle jejich specializace.

Jaké jsou cíle SPRP:

  • Dětem s postižením nebo s ohroženým vývojem v raném věku je zajištěna dostatečná podpora pro jejich rozvoj v rodině odborné služby v domácím prostředí.
  • Rodiče (pečující osoby) dětí se zdravotním postižením v raném věku získávají podporu a služby rané péče výhradně v domácím prostředí.
  • Rodiče (pečující osoby) dětí se zdravotním postižením mají včas po zjištění postižení informace, podporu a komplexní služby rané péče.
  • Rodiče (pečující osoby) se cítí kompetentní ve výchově a podpoře vývoje dítěte se zdravotním postižením.
  • Veřejnost, odborníci, komunity jsou si vědomi, že děti se zdravotním postižením mají právo vyrůstat v rodině a rodina pro to potřebuje podporu společnosti.

 

Komu je služba určena:

  • Raná péče je dle zákona o sociálních službách poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu.
  • Služby Střediska rané péče SPRP, pobočka Brno jsou určeny:
  • Rodině (rodiče či pečující osoba) s dítětem se zrakovým postižením ve věku od narození do 7 let.
  • Rodině (rodiče či pečující osoba) s dítětem se zrakovým postižením v kombinaci s dalším zdravotním postižením ve věku od narození do 7 let.
  • Rodině (rodiče či pečující osoba) s dítětem s ohroženým vývojem v oblasti zrakového vnímání v důsledku nepříznivého zdravotního stavu ve věku od narození do 7 let.

 

Komu služba není určena:

  • Zájemcům o službu, kteří nesplňují výše uvedené požadavky.
  • Zájemcům o službu nekomunikujícím v českém/slovenském jazyce bez přítomnosti tlumočníka
  • Zájemcům o službu, kterým je již poskytována služba rané péče jiným poskytovatelem a zdravotní postižení dítěte tuto dvojí podporu nevyžaduje.

 

Kapacita: 150 klientských rodin

 

Podmínky pro zahájení poskytování služby:

  1. Zájemce o službu rané péče písemně, ústně nebo osobně kontaktuje Poskytovatele (Poskytovatel z charakteru služby nevyhledává aktivně potenciální Uživatele ani je nekontaktuje).
  2. Zájemce o službu rané péče poté, co je pracovníkem střediska obeznámen se službou rané péče a podmínkách jejího poskytování, podepíše v případě trvání zájmu Žádost o poskytnutí služby rané péče.
  3. Zájemce o službu spadá do cílové skupiny Poskytovatele.
  4. Bydliště zájemce o službu, kde bude služba rané péče reálně poskytována, je v oblasti působnosti Poskytovatele (Jihomoravský kraj, Kraj  Vysočina (ORP: Jihlava, Náměšť nad Oslavou, Třebíč, Velké Meziříčí, Bystřice nad Pernštejnem, Moravské Budějovice, Telč, Žďár nad Sázavou, Nové Město na Moravě, Havlíčkův Brod, Světlá nad Sázavou,  a Zlínský kraj (ORP: Zlín, Uherské Hradiště, Uherský Brod, Luhačovice, Valašské Klobouky)
  5. Zájemce o službu vnímá nepříznivý sociální dopad zdravotního znevýhodnění dítěte na situaci rodiny
  6. Věk znevýhodněného dítěte je do sedmi let.
  7. Proběhne vstupní jednání mezi zájemcem o službu a Poskytovatelem, na němž dojde ke vzájemné domluvě na poskytování a užívání služby rané péče za stanovených podmínek, jsou sjednány oblasti spolupráce.
  8. Kapacita pracoviště umožňuje poskytnutí služby rané péče.

Důvody nepřijetí do služby raná péče:

  • Naplněná kapacita regionálního pracoviště: Poskytovatel o dané situaci informuje veřejnost na svých webových stránkách, se zájemci o službu zrealizuje informační setkání i vstupní jednání a v případě trvání jejich zájmu je vede v pořadníku. Při uvolnění kapacity poskytovatel zájemce o službu kontaktuje a trvá-li jeho zájem o službu rané péče je podepsána smlouva, zájemce o službu se stává Uživatelem (klientem střediska).
  • Zájemce o službu není osobou v subjektivně obtížné sociální situaci vzhledem ke zdravotnímu znevýhodnění dítěte.
  • Zájemce žádá o službu, kterou Poskytovatel neposkytuje.
  • Zájemce o službu nesplňuje kritéria cílové skupiny Poskytovatele služby rané péče (zejména věk dítěte, oblast zdravotního znevýhodnění apod. – viz výše).
  • Zájemce o službu odmítá přijmout podmínky a pravidla poskytování služby: Službu rané péče není vzhledem k jejímu charakteru a zachování kvality možné poskytovat anonymně, poskytovatel vede o Uživateli dokumentaci, kde uchovává a zpracovává jeho osobní a citlivé údaje, k čemuž vyjadřuje Uživatel souhlas svým podpisem Smlouvy o poskytování služeb rané péče.

Financování služby rané péče

  • Služba rané péče je financována z části formou dotací z Ministerstva práce a sociálních věcí, z části z rozpočtů krajů, měst a obcí, v nichž mají Uživatelé služby rané péče trvalé bydliště, a to na základě anonymních žádostí, kterými se Poskytovatel na uvedené subjekty (kraje, města, obce) pravidelně obrací. Souhlas s případným uvedením identifikačních údajů Uživatele je veden odděleně od smlouvy a není jím podmíněno poskytování služby (vyjma situace, kdy subjekty poskytující dotace a finance na službu rané péče na poskytnutí identifikačních údajů Uživatelů trvají a poskytnutí finančních prostředků jím podmiňují a získání finančních prostředků od těchto subjektů je k provozování služby nezbytné). Dofinancování služby rané péče probíhá zejména prostřednictvím nadací a soukromých dárců.
  • Služba rané péče je v základním rozsahu poskytována Uživatelům bezplatně.

Základní činnosti služby rané péče:

Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti (možné formy a prostředky služby)

  • Zhodnocení aktuální úrovně schopností a dovedností dítěte.
  • Mapování míry potřebné podpory rodičů ve vedení dítěte se znevýhodněním.
  • Poradenství rodičům a blízkým osobám v oblasti přístupu a práce u znevýhodněného dítěte.
  • Možnost zařadit dítě do některého z realizovaných podpůrných programů (program podpory psychomotorického vývoje dítěte, program stimulace zraku).
  • Poradenství k podpoře psychomotorického vývoje dítěte.
  • Využití metod a technik k podpoře psychomotorického vývoje dítěte, praktická ukázka, instruktáž rodičů.
  • Provedení funkčního vyšetření zraku dítěte.
  • Doporučení, zapůjčení vhodných hraček, pomůcek k podpoře psychomotorického vývoje dítěte.
  • Zapůjčení literatury, videomateriálů.
  • Semináře a přednášky pro rodiče.

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím (možné formy a prostředky služby)

  • Zprostředkování kontaktů s dalšími rodinami v obdobné situaci.
  • Skupinová setkávání rodičů.
  • Sdílení s ostatními rodiči na webu poskytovatele.

Sociálně terapeutické činnosti (možné formy a prostředky služby)

  • Podpůrný poradenský rozhovor, aktivní naslouchání.
  • Podpora mapování vlastní situace klientem a plánování dalšího postupu.
  • Podpora vymezení priorit u klienta a jejich dosahování.
  • Využití metod a technik ke zkvalitnění vzájemné komunikace (rodič/pracovník, rodič/dítě, rodič/rodič, rodič/okolí…).
  • Pomoc při vyhledání a oslovení návazné služby v regionu.

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

  • Doprovod k jednání s úřady, specialisty.
  • Zpracování vyjádření, doporučení, zprávy z pohledu poradce.
  • Zprostředkování kontaktů na podpůrné odborníky, organizace.
  • Pomoc při zařazení dítěte do školského zařízení (SPC, MŠ, ZŠ….).
  • Informační podpora v oblasti dávek, pomůcek v souvislosti se situací klienta.

Základní činnosti jsou Uživateli poskytovány formou poradenství – konzultací,  realizované určeným poradcem rané péče v místě bydliště Uživatele (tzv. konzultace v rodině). Interval mezi konzultacemi je 1-3 měsíce a je předmětem vzájemné domluvy, délka konzultace je zpravidla cca 2 hodiny. Další kontakty mezi klientem a poradcem jsou v čase mezi konzultacemi v rodině poskytovány telefonicky, korespondenčně (e-mailem, poštou), osobně, a řídí se vzájemnou domluvou.

Jako sociální služba jsme připraveni poskytnout základní sociální poradenství každému, kdo nás se žádostí o informace ze sociální oblasti kontaktuje. Poradíme Vám, na koho (na jakou službu, poskytovatele či instituci) se obrátit s Vaším konkrétním problémem.

 

Ukončení služby rané péče

Služba rané péče může být ukončena na základě uplynutí platnosti a účinnosti smlouvy, dohodou nebo jednostrannou výpovědí (viz. Smlouva o poskytování služeb rané péče, článek VII.).

Při ukončení služby je Poskytovatelem zpravidla zpracována  Zpráva o rané péči, kterou Uživatel obdrží.